Jeg tænkte på at vi snart skal have gang i vores debat/samtaler på vores fine blog. Derfor kunne vi jo tage udgangspunkt i aviskampagnerne, som vi lige har set. Derfor tænkte jeg på hvad I synes om aviskampgnerne, og om de muligvis kunne bruges i undervisningen?
Nu har vi i hvert fald mulighed for at komme igang med vores to indlæg fra hver gruppemedlem.
Kram Camilla.
Jeg har ikke fået "tilladelse", så jeg kan ikke skrive et indlæg til bloggen, derfor kommer mit indlæg som en kommentar her :)
SvarSletI undervisningen i dag har vi talt om vigtige elementer i kortfilm. Først så vi et fremragende eksempel på en kortfilm "made by Tom Steffensen" :D
Den blev udgangspunkt for at tale om følgende emner:
- Man skal kunne forstå, hvad der sker (plottet skal være klart)
- Struktur og forløb
- Hvis historie fortælles?
- Tydelig konflikt
- Problem -> løsning
- Få eller ingen replikker! Undgå helst også voiceover
- Simple lyskilder - lommelygte, naturligt lys...
- Brug lyd til at fortælle - vigtigt når der ikke er replikker
- Klipning - krydsklipning, så man kan følge to parellelle handlinger
- Mange korte klip, optagelse -> indstillinger
- Musikken spiller en vigtig rolle, da den både kan indikere stemning og sceneskift
Derudover talte vi om, at det er sjovt at filme, men at selve arbejdet og de vigtigste faser er før og efter i form at storyboard og klipning.
Herefter så vi et par eksempler mere. Disse var lavet af elever fra andre årgange. Det var inspirerende at se, og en god rettesnor at have, så vi har en idé om niveauet, når vi selv skal igang med processen.
Storyboardet skal laves senere i dag. Det er jeg spændt på, da vi endnu ikke har en helt klar idé om, hvad vi vil lave, men det bliver spændende og lærerigt!
Jeg har personligt aldrig prøvet at lave film, så det hele er meget nyt for mig :) Jeg satser på at på at suge en hel masse ny viden til mig, når vi kommer igang i praksis.
God weekend, xoxo Nanna :D