onsdag den 10. november 2010

Opgave 1 (i grupperne) analyse-arbejde:

a. Lav en analyse og fortolkning af den valgte film

- Nu er der jo tale om en kampagne, der skal få folk til at læse mere avis, altså en slags reklamefilm, hvor budskabet på sin vis er givet. I den forbindelse er det centrale, at I overvejer og giver bud på, hvordan budskabet ”sælges” i filmene.

Budskabet er at folk skal læse mere avis, og det sælges igennem meningen om almen dannelse, og at almen dannelse er tilgængelig for alle, fordi at man kan læse avis. Derudover er der også fokus på lærer-elev forholdet, og at lærerens rolle som eneste autoritet er fortid. Filmen viser at eleverne har stor erfaring med medier udenfor skolen, og derfor er det skolens og lærerens rolle at inddrage deres viden. Den parallelle skole skal derfor tages med i overvejelserne, når man planlægger sin undervisning som lærer.

- I analysen skal der særlig lægges vægt på de filmiske virkemidler (beskæring/perspektiv, klipning og klipperytme, lys og lyd) og ikke mindst den måde virkemidlerne bruges i forhold til budskabet i filmen.

Beskæring: Filmen starter med total og giver et derfor et overblik. Der er brugt supernær til at udtrykke børnenes ansigtsudtryk, og der er derudover brugt halvnær til at vise deres kropsholdning. Lærerens finger vises i supernær som skal udtrykke budskabet om, at hun er en autoritet, men det giver os et indtryk af hendes usikkerhed.

Perspektiv: Den er filmet i normal perspektiv, for at vise ligevægt mellem lærer og elev og elevernes viden. Der er brugt fugleperspektiv en gang, hvor hele klassen vises for at give et overblik over miljøet.

Klipning: Der bruges i filmen kontinuitetsklip.


Klipperytme: Da vi kun har en scene, er klipperytmen rolig og skaber hamoni.

Lys: Der er brugt rummets naturlig lys fra vinduerne, som gør filmen autentisk. I slutscenen er der mørkt lys og dette skaber hygge.


Lyd: Der er reallyd i hele filmen, dog er der i starten og slutningen brugt effektlyd via livlig musik, som skaber modsætning mellem frihed og skolemiljøet.

2 kommentarer:

  1. Analysen er fin og meget central. De tekniske aspekter er fint dækket og lige så den narrative analyse. Dog syntes vi der mangler en konklusion der viser samspillet mellem de forskellige aspekter.

    SvarSlet
  2. Vi mener jeres analyse og fortolkning af filmen er rimelig god, og vi deler mange af de samme synspunkter.
    Dog vil vi gerne pointere at det kan være svært for en der går i 3 klasse at læse avis på dette niveau.
    I slutningen af filmen mener i at lyset i sidste står for hygge, her mener vi at det står fryd og hoverende over for deres lærer.

    SvarSlet